Islam Dini. Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

14 Disember 2010

Tinta 2 : Perjalanan terus dicari..:)

(kenyang mode on**) errkk..Alhamdulillah..emm..ketika makan tdi ana terfikir pula kat nasib2 keluarga yg kurang upaya ( yg hdupnya bagai kais makan pagi,kais petang mkn petang tu..) agaknya apa yg diaorg mkn eh?? huhu..Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Pemberi rezeki..mudah2an keluarga tersebut Allah limpahkan rezeki yg halal lagi baik..Amin.

Allah..slps ni ana nak buat apa ek? cuti ni buat ana makin sepi..tanpa kehadiran sahabat di sisi..huhu..takpe..Allah kn ada..:) :) LOVE U ALLAH!
Ana rs kan..ana nk buat belajar chemistry pasni..tp..sebelum tu..ana nk kongsi sedikit tntg pembacaan ana tntg  Nafisah Binti Hasan..~

Nama diberi Nafisah binti Hasan bin Zaid bin Hasan bin Ali bin Abi Talib..dilahirkn di Mekah pd tahun 145 Hijrah..Dia telah menghafal Al-Quran semenjak kecil lagi dan seklaigus mempelajari ilmu tafsir..Dia juga merupakan salah seorang dari perawi hadis..jdi tidak hairanlah jika Imam Syafie sendiri juga pnh meriwayatkan hadis dari Nafisah. Dan tidak hanya itu shj, Imam Ahmad bin Hambalpun pnh juga meminta doa daripada Nafisah..

Pada zamannya, dia dikenali sbg wanita yang paling makbul doanya..Sehingga pd ketika Imam Syafie meninggal dunia , dia sangat sedih dan meminta agar jenazah Iman Syafie dibawa singgah ke rumahnya agar dia boleh mensolatkan Imam Syafie dan seklaigus mendoakannya..Dia telah menggali kuburnya sendiri pd ketika dia mula merasa sakit. Dia sentiasa menunaikan solat dan mmpu mengkhatam Al-Quran sebanyak 190 kali di dalam kuburnya itu..Subhanallah!

Dan akhirnya dia telah meninggal dunia pada ketika membaca surah Al-An'am. Tepatnya pada ayat:
" Bagi mereka ( disediakan ) Darussalam ( syurga ) pada sisi Tuhannya dan Dialah Pelindung mereka disebabkan amal2 soleh yg selalu mereka kerjakan" ( Surah Al-An'am:127)
Setelah membaca ayat tersebut, dia lantas tertidur dan kemudian meninggal dunia..Dia dikebumikan di Mesir, tempatnya di kota Kaherah..

Subhanallah...byk lagi cerita mujahidah dan para wanita solehah yg belum ana baca..insyaAllah..kalo ana ade kesempatan utk berkongsi nanti..ana kongsi2 k..:)
Semoga kita dapat mengambil iktibar daripada kisah Nafisah, mujahidah sejati...dan terus mencontohi beliau dalam kehidupan seharian kita! jom2!

Chemistry! Tunggu!! hehehe! Assalamualaikum~ ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan